svar på tal


hur lär du din ponny spansk skritt?
Det är svårt att beskriva i ord, men enkelt förklarat så lärde jag in spansk
 skritt genom att jag började med att lära honom lyfta ena benet när jag
 petade på det,(petade på benet tex med ett dressyrspö lite lätt tills han
 lyfte det och då fick han en morot) sen la jag till en skänkelhjälp varje
 gång han lyfte. Sen lärde jag honom lyfta andra benet likadant först mha
 jag petade lite på det och la till en skänkelhjälp. Sen fäste jag in så han
 kunde lyfta mha bara skänkelhjälpen. (befäste även genom att lära in
 samma sak från marken fast utan skänkelhjälp då :P)
Sen la jag ihop det mer och mer, bad honom lyfta ett ben och gick sen
 framåt några steg, bad honom lyfta det andra och upprepa det. Sen
 minskade jag antalet steg mellan lyften mer och mer tills jag bad honom
 lyfta ena benet först och sen direkt det andra och sen gå framåt och sen
la jag undan för undan på flera och fler steg genom att driva på samtidigt
 som han lyfte ett framben och sen be honom lyfta nästa direkt och driva
 på framåt när han lyfte och fortsätta på likadant och upprepa :) hoppas du 
förstår hur jag menar:)


 

varför vilar din häst just nu? någon speciell anledning? :)

jo, både för att det kan vara skönt för honom att få lite semester, och att han har börjat gnissla tänder, och om han får vila i ngn månad, finns chansen att han glömmer det där med gnisslandet, och när jag börjar rida ska jag göra det helt utan händer:)




jag läste innan du tog bort ogilla texten om ditt stall.
och jag tror dom lämna hästarna inne för eran skull, för att ni skulle slippa bära vatten, eftersom du kanske inte är i stallet 24/7 och kan se till att din häst har vatten.
och tänk dom hästarna som har boxvila antal veckor/dagar inte har dom dött än. så om din häst tycker det är så tråkigt så varför inte gå ut och gå med den? jag tror inte hästarna tycker det är så kul att stå ute i 25 minusgrader på stenhård och hal mark. men som sagt ditt val om du ska flytta eller inte det ska ju passa dig och hästen och ni ska trivas, du kan ju säkert träffa bra vänner där också och dom som är i ditt stall nu försvinner ju inte direkt :)


jag säger bara en sak om detta: skulle du själv gilla att sitta instängd på en toalett med ett litet fönster i 23 timmar med 1 timmes promenad? du dör inte av det, men hur skulle du må psykiskt? inte bra. hästarna i stallet sparkar i väggarna, börjar väva, och tugga på väggarna. men jaja, alla har olika uppfattningar om detta, men hästarnas naturliga miljö är utomhus, och det är ju där de trivs bäst.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback