ett ridpass

så här ser ett ridpass ut för mig:)

först börjar jag ju självklart med att skritta fram, oftast utomhus, typ en bit på vägen elr ngt, så att han får kolla lite, och inte bara gå runt i ett tråkit ridhus... sen går vi in i ridhuset, eller på dressyr/hoppbanan, och skrittar ett varv i båda varven, så han får hitta alla spöken o fatta att dom inte är farliga^^

sen tar jag tyglarna och känner på honom lite, gör halter, fram-bakdelsvändningar, ryggningar, öppnor, slutnor, skänkelvikningar och överböjer honom i sidorna och i nacken.

när han känns bra travar vi oxå, lättridning, i lång och lång form. försöker få honom att få till ett lite större steg, och få honom varm, mjuk och eftergiven, och så att ryggen kommer upp, och han jobbar lite mer. gör samma sak i traven som i skritten, och försöker bibehålla samma låga, långa form hela tiden.

sätter mig i sadeln och fattar galopp, fortfarande låg och lång form, så han får till dom runda sprången, han kan få en fyrkantig galopp annars... gör samma saker här...

sen en skrittpaus. tar tyglarna och jobbar honom i en högre form, och tränbar på sånt som inte riktigt sitter, och det kommer ju alltid upp ngt nytt. sen avslutar vi när det känns bäst, om det tar 30 minuter eller 1 timme spelar ingen roll, men oftast rider jag i ca 50-60 min. travar av honom tills han känns lugn, och skrittar sedan av, antingen utomhus (om jag hinner), eller inomhus.

ja, så ser väl ett ridpass ut för mig:)


nathalie busk knut



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback